האם שתלים דנטליים יכולים לגרום לסרטן

בסקירה זו, ל-51.8% מהחולים עם גידולים סמוכים להשתלות שיניים הייתה היסטוריה של שימוש בטבק ו/או באלכוהול, ול-25.9% מהמקרים היה שימוש בטבק ואלכוהול, מה שמשמעותו כשלעצמה היא עלייה אקספוננציאלית בסיכון לסרטן הפה. 6,16,32]. למרות שמידע על גורמי אורח חיים הנטייה לסרטן הפה לא היה מלא ברוב המקרים שנכללו בטבלה 1, 34.88% מהחולים שאובחנו עם קרצינומה של תאי קשקש פרי-שתל היו מעשנים ו/או שותים. נתונים דומים התקבלו בסקירה זו, שבה ל-76.47% מהחולים היה גורם סיכון אחד או יותר לגידולים ממאירים לפני ביצוע השתלת שיניים, ל-47.06% מהמקרים היה היסטוריה של סרטן הפה (CSC וקרצינומה ורואקוסית של רכס המכתשית) או מערכתית. סרטן באיברים אחרים מרוחקים מחלל הפה (סרטן הריאות, הלבלב והשד), ל-11.76% היו נגעים טרום סרטניים בחלל הפה (לוקופלאקיה או חזזית פלנוס), 35.3% עישנו או נהגו בהרגל, ו-17.64% השתמשו באלכוהול באופן קבוע. .

טבלה 1 מציגה מחקרים עם מקרים של סרטן הפה ליד השתלות שיניים

תוך התחשבות במדינת מוצא, גיל ומין החולים, סוג הגידול ההיסטולוגי, מיקום הלסת העליונה או התחתונה, מידת ההתמיינות של הגידול, טבק ו/או שימוש באלכוהול, נוכחות של נגעים מסוכנים בחלל הפה וזמן שחלף מאז הנחת השתל ואבחון סרטן הפה.
למידע נוסף בתחום של האם שתלים דנטליים יכולים לגרום לסרטן והשתלות שיניים בחולון באפשרותך לבדוק ב- dental-clinics.co.il

סקירה זו מספקת סקירה כללית של מקרי קרצינומה פה הקשורים להשתלת שיניים וחוקרת האם יש קשר ישיר בין סיבוכים של השתלות שיניים והתפתחות סרטן הפה

מאמר זה גם מעריך באופן ביקורתי את הספרות שפורסמה לגבי נוכחות קרצינומה בשילוב עם שתלים דנטליים, ניתוח של תגובות ממאירות שפורסמו בעבר וחשד לשתל, במטרה לנסות להגיע למסקנה לגבי הסבירות והסיכון הקליני לסרטן. .. בקשר להשתלות שיניים. מטרת מאמר זה היא לערוך סקירה שיטתית של הספרות הקיימת על מנת לאסוף מקרים מדווחים של OSCC או וריאנטים קליניים, כמו גם גרורות ליד שתלים דנטליים, ולנתח גורמים אטיולוגיים אפשריים. נדרשים מחקרים נוספים עם סדרות מקרים גדולות יותר ובשיתוף עם מרכזי סרטן שונים כדי לחקור עוד כל קשר ישיר בין OSCC להשתלות שיניים, כמו גם את התפקיד האפשרי של גורמי הסיכון המעורבים.

המחבר ממליץ לרופאים להיזהר בעת ביצוע ניתוח שתלים לחולי סרטן הנמצאים בשלב מתקדם של המחלה

ולשקול גרורות אפשריות סביב השתל בעת תכנון טיפול מתאים לחולים כאלה. צוין שבמקרים רבים, סרטן הפה סביב השתל מתבטא כפרי-אימפלנטיטיס. במקרים אלו ישנה חשיבות רבה לאבחנה המבדלת הנכונה. למרות שאין ראיות חותכות לכך שיש קשר בין סרטן הפה להשתלות שיניים, מאמר שפורסם בכתב עת ספרדי מראה שדלקת כרונית סביב שתלים או מחלות פרי-שתל – סוג של מחלת פרי-אימפלנטיטיס – עשויה להיות גורם חשוב בהתפתחות סרטן. חלל פה.

למרות שדלקת פרי-שתל

היא עדיין גורם הסיכון המקומי הנפוץ ביותר לכישלון השתלות שיניים, התפתחות סרטן הפה המערבת רקמות רכות סביב טיטניום עלולה להוביל לאובדן שתל מוקדם ולהשפיע לרעה על איכות החיים של המטופל. בחולים עם סרטן הפה הקודם, נראה כי השכיחות של סרטן הפה של תאי קשקש סביב השתל גבוהה יותר. מחקרים הראו שאנשים שקיבלו טיפול בקרינה לסרטן, במיוחד אלו עם סרטן באזור הראש והצוואר, נוטים לקבל שיעור הצלחה נמוך יותר בהשתלה.

כאשר הריפוי מואט על ידי רקמת פה יבשה או כאשר חיידקים מתרבים במהירות עקב יובש בפה

קיים סיכון מוגבר להרס של השתל. למרות שהקשר בין עישון, סרטן הפה וכשל בשתל נראה מרחיק לכת, שלושתם קשורים קשר הדוק לבריאות ולרווחה של רקמת החניכיים. שמירה על חלל פה בריא מפחיתה את הסבירות להתפתחות בעיות, שעלולות להיות יקרות ולאורך זמן. אמנם אפשרות זו שימושית לטיפול בסרטן, אך היא עלולה להוות בעיות בריאות פוטנציאליות בפה, כולל שבירה פוטנציאלית של שתלים דנטליים.

עם זאת, לא כל אחד יכול להיות זכאי לטיפול בשתל, במיוחד עבור חולים שעוברים טיפול בסרטן. חשוב למטופלים להתייעץ עם האונקולוג שלהם לפני שהם שוקלים השתלה. לפיכך, עדיף למטופלים לעבור בדיקה נוספת לפני טיפול ההשתלה.

עם זאת

ההיסטוריה הרפואית של החולה וגורמי הסיכון האפשריים, במיוחד ההיסטוריה האפשרית של סרטן, חייבים להיבדק בקפידה לפני ששקול הנחת השתלים. במקרים בהם מתקבלת החלטה על הנחת שתלים במטופל עם סיכון גבוה לפתח סרטן הפה (עישון והיסטוריה של סרטן ו/או נגעים טרום סרטניים), יידרש מעקב קפדני והשגחה קלינית ורדיולוגית מתאימה. ציין. בנוסף, נגע פרי-שתל שאינו מציג את המאפיינים הקלאסיים של מצב דלקתי ואינו מגיב לטיפול קונבנציונלי, במיוחד אם למטופל יש גורמי סיכון לסרטן הפה, צריך להיות ביופסיה והיסטופתולוגית [23, 24, 25] .

גם נגעים חדשים וגם הישנות יכולים להופיע על הקרום הרירי של השתל בחולים עם היסטוריה של סרטן או מחלות שעלולות להיות ממאירות [4,55]

לכן, פרשנות קלינית שגויה כזו של התהליך הדלקתי בקרום הרירי סביב השתל עלולה לעכב את האבחנה של סרטן הפה, לתרום להתקדמות מקומית ולהתפשטות של תאים סרטניים, מה שמוביל לפרוגנוזה גרועה יותר עבור החולים.

זה היה המקרה המדווח הראשון בו אנו יכולים לראות את הבעיה של ניאופלזמה ממאירה המחופשת כפרי-אימפלנטיטיס

ומדגים את הצורך בהערכה מדוקדקת של שינויים פרי-שתל בחולים עם היסטוריה של סרטן הפה. הם גם אהדו שחולים בסיכון לפתח סרטן הפה, במיוחד אלו עם גורמי סיכון מרובים שיש להם שתלים דנטליים פגומים, צריכים להיות מוערכים בקפידה כדי לשלול נוכחות של גידולים ממאירים המתחזה למחלה פר-שתל.

המטופל ציין כי לפני השתלת שיניים

הוא לא הבחין בכיבים בפה, אזורים מורמות או נפוחים, אזורים של שינוי צבע או נגעים אחרים בפה. המטופל מבקר אצל רופא השיניים שלו כבר 5 שנים ורופא השיניים מעולם לא מצא נזקים לפה או מצבים פתולוגיים, וגם ההיסטוריה הדנטלית הקודמת שלו עם רופא השיניים הזה לא טיפל ושיקום שן מס' 18 ושן מס' 19.

ניתוח של התוקף הביולוגי של מנגנונים מסרטנים שהוצעו בעבר כמו קורוזיה

שחרור יוני מתכת וחומר חלקיקי לא אישר את התפקיד האטיולוגי של שתלים דנטליים בהתפתחות סרטן, ושיעור ההיארעות הסטנדרטי היה נמוך ביותר (0.00017). בהתחשב בכל המחקרים הללו על הקשר בין סרטן לשתלים, ברור שאין ראיות מהימנות לאופן שבו מתפתחת קרצינומה של תאי קשקש בחולים עם שתלים דנטליים. אין קשר ברור בין השימוש בהשתלות עצם לשיפור התוצאות הקליניות של טיפול בשתל וסרטן הפה. עם זאת, הנחת שתלים דנטליים עלולה להוביל לתהליכים דלקתיים כרוניים (פרי-אימפלנטיטיס) ולפעול כגורם סיכון פוטנציאלי לסרטן הפה [4].